انتخاب رشته

شیوه انتخاب رشته‌ کنکور 1402 | مراحل انتخاب رشته، مشاوره و آموزش

یکی از مهمترین انتخاب‌های زندگی، انتخاب رشته آدماست

انتخاب رشته کنکور 1402 یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک کنکوری بعد از شرکت در کنکور سراسری انجام می‌دهد. اینکه (استراتژی این فرد در چینش کد رشته محل‌ها ، دانشگاه و رشته‌ها چطور باشد) از مهم‌ترین چالش‌های انتخاب رشته است.
خب بهتره تا اول کمی با خود فرآیند و مراحل انتخاب رشته آشناتر شویم و در ادامه نکات مهم آن را یاد گرفته و بر چالش‌های انتخاب رشته روبرو شویم و بر آنها غلبه کنیم.

چطور انتخاب رشته کنیم؟

هر ساله پس از اعلام نتایج آزمون سراسری، داوطلبان کنکور باید در زمان مقرر شده از طرف سازمان سنجش کشور به سایت رسمی سنجش وارد شده و به بخش انتخاب رشته کنکور 1402 رفته و بعد از تایید اطلاعات شروع به چینش دانشگاه و رشته‌های مورد نظر کنند.
تمامینو در ادامه مرحله به مرحله با شما آموزش داده پس همراه ما باشید.

مراحل انتخاب رشته کنکور 1402

بیشتر داوطلبان کنکور وقتی وارد سایت سنجش می‌شوند دچار سردرگمی و عدم آگاهی از فرآیند ثبت‌نام هستند ولی شما نگران نباشید چون تمامینو همراه شماست.

1. یکی از اولین مراحل انتخاب رشته جستجو سایت سنجش و ورود به سایت سنجش یا همان انتخاب رشته کنکور 1402
۲.رفتن به بخش دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402
۳. بررسی نکات و موارد لازم دفترچه
۴. انتخاب کد رشته‌ها و چینش آنها بر اساس اولویت‌های خود
۵. تایید صفحه انتخاب رشته و پرینت آن
۶.دریافت یک کد که کد پیگیری شماست.
اینم خلاصه‌ای از مراحل انتخاب رشته بود که خدمتتون عرض کردم. خب وقتشه که بریم سراغ اصل قضیه انتخاب رشته.

مشاوره‌ انتخاب رشته‌ کنکور 1402

خب همانطور که در ابتدای مقاله معرفی انتخاب رشته خدمت شما عرض کردم مقوله انتخاب رشته امری جدی است و حساسیت‌های خاص خود را دارد. پس نمی‌توان به راحتی از کنار اون گذشت و حتما باید با افراد مختلف مشورت کرد و علاوه بر کمک مشاورها به آشنایی با رشته‌های مختلف پرداخت.

نکات طلایی انتخاب رشته‌

خب در ادامه بخش مشاوره تمامینو در زمینه انتخاب رشته به بررسی نکات مهم در این زمینه میپردازیم. انتخاب رشته شیوه و فاکتورهای خاص خود را دارد و کسی که بتواند آشنایی بیشتری با مهارت‌های آن داشته باشد به طور قطع موفق تر است.

۱. عامل تاثیرگذار علاقه خود شخص در انتخاب رشته‌

علاقه افراد به در انتخاب راه آینده به طور محسوسی حرف اول را در فاکتور های تعیین کننده رشته آینده دارد. پس باید شخص حتما به علاقه خود واکنش مناسب نشان دهد. چه بسیار کسانی که وارد بهترین رشته‌ها شده‌اند ولی به خاطر علاقه نداشتن آن را رها کرده یا از آن لذتی نمی‌برند.

۲.توجه به توانایی و استعدادها

ممکن است که علاقه کافی را داشته باشید ولی در صورت فقدان استعداد هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. پس در کنار علاقه، استعداد نقش بسیار بزرگی در انتخاب رشته‌ مورد نظرتان دارد.

۳.بازارکار رشته‌ها

رشته‌های مختلفی وجود دارند و هر کدام آینده شغلی متفاوتی نسبت به هم دارند. نمی‌توان به طور قطع گفت که شما در هر رشته‌ای موفق هستید. پس نباید ریسک ورود به رشته‌های اشباع را بپذیرید و آینده خود را به خطر بیاندازید. مثلا بعضی رشته‌ها برای کشور خودمان ظرفیت کمی دارد و ممکن است در صورت ورود به آن در آینده بیکار بوده و به حاشیه رانده شوید. البته اگر هدف شما فعالیت در کشورهای خارجی است باید ظرفیت رشته خود را در آن کشورها بررسی کنید.
اما با این حال اکثر رشته‌ها هم در کشور و هم خارج کشور دارای زمینه مناسب فعالیت هستند. مثل رشته پرستاری که هم در داخل ‌شور و هم خارج کشور اوضاع خوبی دارد و به این زودی اشباع نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با رشته پرستاری ضربه بزنید تا با یک معرفی رشته جامع در زمینه رشته پرستاری روبرو شوید.

۴. کمک گرفتن از مشاوران و مشورت با افراد با تجربه

خوب است که اگر این امکان وجود دارد حتما درباره انتخابِ رشته با یک مشاور و یا یک فرد با تجربه مثلا دوست و آشنا و حتی دانشجویان دانشگاهی که مدنظر دارید صحبت کنید تا به یو جمعبندی خوب در مورد رشته‌ها برسید و در انتخاب رشته‌ کنکور 1402 موفق باشید.
5. بررسی رشته‌های مختلف
حتما علاوه بر رشته‌ها ،دانشگاه‌های کشور و موقعیت‌های اجتمایی،گویش،رفتار،آب‌وهوا منطقه را چک کنید تا یه وقت با محل جدیدی که میخواید برین به مشکل نخورید. همچنین اینکه تنها یک رشته‌ را انتخاب کنید کمی خطرناک هست. البته اگر رتبه خوبی داشتید مجاز هستید. ولی برای احتیاط حتما رشته‌های مختلف را بررسی و انتخاب کنید.

استراتژی‌های مهم فرم انتخاب رشته

خب در آخر مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402 باید یه سری به فرم ثبت‌نام کنکورتون بزنیم و مهم‌ترین عوامل و فاکتورهای تعیین‌کننده برای چینش را با هم پیدا کنیم. و همینطور چندتا مثال از چینش که بهتر یاد بگیرید.
فاکتورها عبارتند از:
۱.علاقه به رشته(پزشکی، پرستاری،آبیاری گیاهان دریایی)
۲.دانشگاه(تهران،سیستان و بلوچستان،لرستان
۳. نوع دانشگاه(آزاد،روزانه،پردیس)
۴.موقعیت جغرافیایی نسبت به فرد
۵.توانایی مالی
۶.سبک زندگی
با توجه به عوامل بالا ما باید امتیازدهی کنیم و همینجوری الکی نچینیم. مثلا اول لیست فقط پزشکی نباشد. مثلا پزشکی در دانشگاه‌های روزانه در شهرهای خوب اول لیسته،بعد متوسط‌ها ، بعدش پرستاری روزانه خوب در دانشگاه روزانه و…
به مثال زیر توجه کنید.

❓️سوالات متداول

✅هر فرد ️در فرم انتخاب رشته کنکور 1402 مجاز به انتخاب چند کد رشته محل است؟

با توجه به متن بالا حداکثر تعداد کد رشته محل مجاز ۱۵۰ عدد است.به طوری که هر فرد میتواند ۱۵۰ کد رشته محل غیر تکراری را در فرم انتخابِ رشته خود وارد کند. پس باید هر کد رشته به دقت در محل خود قرار بگیرد.

✅️ برای انتخاب رشته به کدام اطلاعات ثبت‌نامی نیازمندیم؟

برای انتخاب رشته در سایت سنجش ،داوطلبان باید اطلاعاتی مثل کدملی، شماره شناسنامه و شماره داوطلبی را به همراه داشته باشند تا مجاز به ورود به صفحه موردنظرشان بشوند.

✅️ مراحل انتخاب رشته در سایت سنجش کدامند؟

در مقاله بالا تمامی مراحل و فرآیندهای لازم برای این امر توصیه شده که می‌توان به ترتیب ورود به صفحه سایت سنجش، دانلود دفترچه و ورود به فرم انتخاب رشته و دریافت کد پیگیری به عنوان تایید نهایی اشاره کرد.

✅️ مهم‌ترین عوامل در انتخاب رشته کدامند؟

مهم‌ترین مباحث و چالش‌های مربوط این موضوع که در مقاله بالا ذکر شد علاقه شخصی، رشته، دانشگاه و محل و سبک زندگی افراد است.

محمد مهدی آقابابایی

سلام بچه ها محمدمهدی آقابابایی هستم مشاور ارشد تیم تمامیــــنو! من دانشجوی پزشکی دانشگاه دولتی شهرکرد هستم و بدون استفاده از هیچ سهمیه ای توانستم رشته پزشکی قبول بشم! جالبه بدونید من توی مدرسه دولتی بدون هیچ گونه امکاناتی بودم و تحصیلات دبیرستانم را گذراندم و در پزشکی قبول شدم. حالا هم اینجام تا شمارو توی مسیر موفقیت کنکوریتون کمک کنم! اگه سوالی داشتین در قسمت کامنت ها ارسال کنید! در ضمن اگه دوست داشتین میتونین از پکیج های مشاوره ایم هم دیدن کنید! لطفا به بخش فروشگاه برید و دنبال اسم من بگردین اگه دوست دارین مشاورتون باشم? لینک شبکه های اجتماعیم هم این زیره میتونی مستقیم با من در ارتباط باشی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است